Standardy Ochrony Małoletnich
Przypadki krzywdzenia dzieci przez dorosłych, kryzys psychiczny dzieci i nastolatków i jego skutki obejmujące samobójstwa czy samookaleczenia, wymagają wypracowania skutecznego systemu reagowania i modyfikacji przestarzałych procedur postępowania w placówkach oświatowych. Od nowego roku szkolnego 2024/2025 na szkoły został nałożony obowiązek posiadania odpowiednich Standardów Ochrony Małoletnich, które mają zapewnić wyższe standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Oznacza to również nowe obowiązki dla szkół – dyrektorzy muszą posiadać m.in. zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.
W związku z tym każda szkoła jest zobowiązana do:
- Aktualizacji istniejących procedur wynikających m.in. z kilkudziesięciu zmian w UoSO czy KRiO, w tym posiadania Standardów Ochrony Małoletnich.
- Modyfikacji przestarzałych procedur postępowania w placówce m.in. w przypadku uczniów dotkniętych przemocą domową, okaleczających się, uzależnionych, nadużywających środków psychoaktywnych, z ryzykiem zachowań samobójczych.
- Ustalenia prawidłowych schematów działania po zajściu zdarzenia w zakresie opieki nad jego uczestnikami, zbierania i przekazywania informacji oraz oceny zaistniałej sytuacji.
- Stworzenia katalogu środków oddziaływania wychowawczego wobec ucznia, który wykazuje przejawy demoralizacji i udokumentowania wyznaczonej kary, aby nie narazić się na pozew.

Kompletny e-book z procedurami na każdą sytuację kryzysową
Poradnik prawny Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych oraz zagrożenia zdrowia i życia to pakiet wzorcowych procedur, aktualne dokumentacje, podstawy prawne oraz materiały edukacyjne dla rodziców.
Nowoczesny format e-booka sprawia, że możesz mieć dostęp do wiedzy w każdej chwili. Dzięki wygodnemu układowi treści i intuicyjnej nawigacji, publikacja umożliwia szybkie odnalezienie potrzebnych procedur i ścieżek postępowania w sytuacjach nieprzewidzianych.
Marta Handzlik-Rosuł
prawnik, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego, były pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej.

„Coraz częściej zdarzają się różne incydenty i zagrożenia wpływające na bezpieczeństwo w szkołach. Każda taka sytuacja wymaga błyskawicznej reakcji. Dlatego w pierwszej kolejności dyrektorzy i nauczyciele powinni mieć opanowane procedury postępowania. W chwili wystąpienia sytuacji kryzysowej nie ma czasu na ustalanie strategii działania i określanie ról poszczególnych osób. Działania muszą być adekwatne do rodzaju zagrożenia, dlatego procedury powinny być kompleksowe i uwzględniać wszystkie najważniejsze elementy reagowania na i po zdarzeniu.”
W poradniku znajdziesz:

Pakiet wzorcowych procedur
na wypadek kilkudziesięciu sytuacji kryzysowych oraz sytuacji zagrażających życiu i zdrowiu w placówce z załącznikami w postaci list kontrolnych, dokumentów, notatek służbowych.

Zaktualizowane zapisy w dokumentacji
do wprowadzenia w statucie szkoły i dokumentacji z podstawą prawną i komentarzem eksperta.

Obligatoryjne zapisy z obowiązującą podstawą prawną
zabezpieczające placówkę na wypadek kontroli.

Procedury tworzone przez najlepszych ekspertów
– prawników, terapeutów, specjalistów resocjalizacji z klarownym podziałem obowiązków między pracownikami szkoły

Materiały edukacyjne dla rodziców
Źródło: Raport NIK z 21.01.2021r.
Źródło: Raport projektu Życie warte jest rozmowy
Źródło: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie i Centrum Pomocy Dzieciom Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę”
Źródło: Instytut Badań Naukowych
Autorzy
radca prawny, członek OIRP w Warszawie. W ramach praktyki zawodowej świadczy pomoc prawną na rzecz publicznych i niepublicznych jednostek oświaty, członków kadry kierowniczej oświaty oraz nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Autor licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego i prawa pracy.
psycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny. Współzałożycielka nieformalnego Stowarzyszenia Pomocy Rodzinom i Bliskim Samobójców „Tabu”, które nieodpłatnie udziela pomocy osobom zagrożonym podjęciem próby samobójczej oraz rodzinom po stracie samobójczej.
psycholog, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, trenerka. Prowadzi psychoterapię młodzieży i dorosłych oraz warsztaty psychoedukacyjne i szkolenia dla dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców.
prawnik, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym, prawie pracy i prawie medycznym. Były pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej.
psycholożka, psychoterapeutka, seksuolożka w certyfikacji, certyfikowana specjalistka psychoterapii uzależnień. Pracuje z młodzieżą od 13 roku życia i dorosłymi.
Dlaczego warto skorzystać z Poradnika prawnego
Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych oraz zagrożenia zdrowia i życia

Bo to wygodne
Nowoczesny format e-booka umożliwia szybki dostęp do wiedzy na każdym urządzeniu. Intuicyjny układ treści sprawia, że nie musisz przeszukiwać wielu stron, aby odnaleźć potrzebne informacje w kryzysowej sytuacji.

Bo to kompendium wiedzy, które ułatwi Ci pracę
Poradnik to pakiet wzorcowych procedur, aktualne dokumentacje, podstawy prawne oraz materiały edukacyjne dla rodziców

Bo oszczędzasz
W jednej książce otrzymasz skondensowaną, aktualną wiedzę, bez konieczności zakupu wielu różnych specjalistycznych materiałów.

Bo poradnik stworzyli eksperci
Publikacja została stworzona przez wykwalifikowanych specjalistów – radcę prawnego, psychologów, psychoterapeutów, ratownika medycznego.
Spis treści
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Część 1. Podstawy prawne Standardów Ochrony Małoletnich
Część 2. Propozycje zasad i procedur do standardów ochrony małoletnich
- Procedura kontroli pracowników przed dopuszczeniem do pracy z małoletnimi w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności
- Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem, a w szczególności dotyczące zachowań niedozwolonych wobec małoletnich
- Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
- Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
- Szkolna procedura postępowania w przypadku uzyskania informacji, że uczeń jest ofiarą przemocy lub przestępstwa
- Procedura postępowania z dzieckiem molestowanym seksualnie
- Procedury postępowania z dzieckiem z rodziny dysfunkcyjnej w sytuacji oznak znęcania psychicznego i fizycznego
- Procedura reagowania w przypadku naruszenia prywatności dotyczącej nieodpowiedniego bądź niezgodnego z prawem wykorzystania danych osobowych lub wizerunku dziecka
- Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do internetu oraz procedura ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w internecie oraz utrwalonymi w innej formie
- Procedura zapobiegania i przeciwdziałania cyberprzemocy wśród uczniów w przypadku dostępu do treści szkodliwych, niepożądanych, nielegalnych
- Procedura składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego
- Karta Interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
- Zasady udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do jej zaznajomienia i stosowania
- Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
PROCEDURY INTERWENCJI PEDAGOGICZNYCH
Czyny zabronione popełniane przez uczniów
Część 1. Agresja i przemoc rówieśnicza
- Uczeń agresywny w szkole
- Procedura postępowania na wypadek niewyrażenia przez rodziców, opiekunów prawnych lub samego nieletniego zgody na zaproponowane przez dyrektora szkoły środki wychowawcze
- Zabezpieczenie interesów placówki i dyrektora w trakcie wykonywania kary – lista kontrolna
- Wzorcowe zapisy w statucie uwzględniające aktualne zmiany w prawie
- Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania ucznia
- Procedura działania w przypadku popełnienia przestępstwa lub innych czynów łamiących normy prawne lub społeczne na terenie szkoły
- Procedura postępowania w przypadku wystąpienia na terenie szkoły zachowań agresywnych niosących zagrożenie życia lub zdrowia
- Skrypt rozmów z agresorem i ofiarą szkolnej przemocy
- Procedura postępowania przez szkoły w przypadku ujawnienia zdarzeń o charakterze cyberprzemocy
- Dokumentacja procedury interwencyjnej
Część 2. Zachowania ryzykowne
- Procedura postępowania w przypadku niszczenia mienia szkoły lub osób
- Procedura postępowania w sytuacji znalezienia w szkole substancji psychoaktywnych
- Procedura postępowania w przypadku ucznia znajdującego się pod wpływem alkoholu lub innej substancji psychoaktywnej
- Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń posiada narkotyki/dopalacze
- Procedura reagowania w przypadku bezprawnego użycia cudzego wizerunku w sieci oraz łamania prawa autorskiego
- Procedura postępowania w przypadku rozpowszechniania przez ucznia pornografii w szkole
- Procedura postępowania w przypadku ujawnienia problemu sekstingu w szkole
- Procedura postępowania w przypadku wystąpienia prostytucji
- Procedura postępowania z dzieckiem molestowanym seksualnie
- Procedura postępowania w przypadku wystąpienia ekshibicjonizmu
- Procedura postępowania nauczycieli w sytuacji, gdy uczennica zajdzie w ciążę
Część 3. Uczeń w kryzysie psychologicznym
- Zdefiniowanie terminu samookaleczenia, samobójstwa, zachowań suicydalnych i presuicydalnych
- Procedura postępowania w przypadku samookaleczeń
- Plan postępowania w przypadku zaistnienia sytuacji zagrożenia życia ucznia w kontekście ryzyka popełnienia samobójstwa
- Procedura postępowania w przypadku prób samobójczych lub samobójstwa ucznia
- Procedura postępowania w razie wypadku ucznia w szkole
- Procedury postępowania w przypadkach zaburzeń emocjonalnych uczniów
- Procedura postępowania w sytuacji wystąpienia ataku paniki u dziecka z fobią szkolną
- Procedura postępowania z uczniem z zaburzeniami odżywiania – w tym anoreksją, bulimią
Wasze Opinie które przyczyniły się do opracowania poradnika właśnie w tej formule:
Dla kogo?
Poradnik będzie przydatny w codziennej pracy:
- dyrektorów wszystkich typów szkół publicznych i niepublicznych oraz ich zastępców
- pedagogów szkolnych i specjalnych
- psychologów szkolnych
- wychowawców
- nauczycieli

PROMOCJA!
99 zł brutto
Wybierz Poradnik skrojony pod Twoje indywidualne potrzeby
z dostępem do platformy

- 165 stron aktualnej wiedzy
- pakiet wzorcowych procedur
- obligatoryjne zapisy z podstawą prawną
- procedury tworzone przez ekspertów
- materiały edukacyjne dla rodziców
Zaufaj naszemu doświadczeniu i wiedzy
Nasza działalność przez lata rozwijała się podążając za trendami rynku oraz potrzebami klientów. Wydawane przez nas tytuły są cenione przez szerokie grono specjalistów.
Wśród naszych czasopism dla kadry zarządzającej i dydaktycznej znajdziesz między innymi: Monitor Dyrektora Szkoły, Głos Pedagogiczny, Życie Szkoły
